Vrijdag 17 oktober beleefde een onbekend werk van de Nederlandse componist Hans Henkemans (1913-1995) na bijna 80 jaar onopgemerkt in ‘de kast’ te hebben gelegen zijn ‘(her)première’.
Het betreft het onuitgegeven pianotrio dat hij in 1935 schreef voor violist Ferdinand Helmann, cellist Henk van Wezel (beiden lid van het Concertgebouworkest) en pianist George van Renesse. Het stuk is mogelijk eenmaal ‘voor de radio’ uitgevoerd en vervolgens, zoals vaker, opgeborgen en vergeten.
Door bemiddeling van Jan Jaap Kassies, oud-medewerker van de (in 2013 gesloten) Muziekbibliotheek van de Omroep, is een kopie van het handschrift ter hand gesteld aan pianist-dirigent Ed Spanjaard. Deze bracht in de Grote Kerk te Groede (Zeeuws-Vlaanderen) met zijn Trio Belle Image (verder bestaande uit violiste Emmy Verhey en cellist Lodewijk Spanjaard) een bevlogen uitvoering van het trio.
Spanjaard: ‘Het is een zeer trefzeker stuk; je herkent Henkemans’ persoonlijke klank èn de invloed van Willem Pijper. Het werk is compact, spannend en virtuoos, werkelijk een vondst.’
Op 1 maart 2015 zond het VPRO-programma Vrije Geluiden delen van het pianotrio en een interview met Ed Spanjaard uit:
Dit artikel verscheen recentelijk op de MuDaKo-blogsite.
Het betreft het onuitgegeven pianotrio dat hij in 1935 schreef voor violist Ferdinand Helmann, cellist Henk van Wezel (beiden lid van het Concertgebouworkest) en pianist George van Renesse. Het stuk is mogelijk eenmaal ‘voor de radio’ uitgevoerd en vervolgens, zoals vaker, opgeborgen en vergeten.
Door bemiddeling van Jan Jaap Kassies, oud-medewerker van de (in 2013 gesloten) Muziekbibliotheek van de Omroep, is een kopie van het handschrift ter hand gesteld aan pianist-dirigent Ed Spanjaard. Deze bracht in de Grote Kerk te Groede (Zeeuws-Vlaanderen) met zijn Trio Belle Image (verder bestaande uit violiste Emmy Verhey en cellist Lodewijk Spanjaard) een bevlogen uitvoering van het trio.
Spanjaard: ‘Het is een zeer trefzeker stuk; je herkent Henkemans’ persoonlijke klank èn de invloed van Willem Pijper. Het werk is compact, spannend en virtuoos, werkelijk een vondst.’
Op 1 maart 2015 zond het VPRO-programma Vrije Geluiden delen van het pianotrio en een interview met Ed Spanjaard uit:
Dit artikel verscheen recentelijk op de MuDaKo-blogsite.